Hjerteorm - Ny blodprøvetest giver svar på 15 min.05-11-2016 - 10:00

Vi kan på eget laboratorie ved hjælp af en blodprøve undersøge for hjerteorm.

Det er stadig nødvendig med afføringsprøver for at undersøge for lungeorm.

Hvad er hjerte- og lungeorm?

Fransk hjerteorm (Angiostrongylus vasorum) og rævens lungeorm (Crenosoma vulpis) er parasitter, som smitter hunde og ræve via snegle.

Infektion med fransk hjerteorm giver hunde alvorlige hjerte-og lungeproblemer og kan være livstruende, hvis den ikke opdages og behandles i tide. Rævens lungeorm giver typisk et mildere forløb og kan gå ubemærket hen.

Smittede hunde spreder parasitterne i omgivelserne, fordi der udskilles larver i hundens afføring. Larverne smitter områdets snegle, som derefter udgør en smitterisiko for andre nysgerrige hunde.

Der findes også en tropisk hjerteorm (Dirofilaria immitis), som findes under varmere himmelstrøg og smitter via myg. Denne hjerteorm er meget svær at behandle, så hvis du planlægger at rejse med din hund eller kat, er det en god ide at spørge på dyrehospitalet om hvordan du forebygger smitte med tropisk hjerteorm.

Hvordan smitter det og hvem er i fare?

Fransk hjerteorm og rævens lungeorm overføres til hunde og ræve ved kontakt med snegle.
Smitten sker når hunde med vilje eller ved et uheld æder snegle, eller nysgerrigt slikker undersøgende på dem. Det kan ske når de søger gennem buskadset, æder græs, drikker fra vandpytter eller udendørs vandskåle eller hvis sneglene sidder på hundenes legetøj. Man mistænker at padder også kan viderebringe smitten, men i begrænset omfang.

Smitterisikoen er størst i løbet af foråret og sommeren, hvor sneglene er mest aktive. Dyreklinikkerne oplever at sensommer og efterår er der hvor flest hunde kommer til undersøgelse på grund af symptomer på hjerte-eller lungeorm. Der går altså typisk nogle måneder inden man opdager at hunden er syg.

Disse risikofaktorer viser, hvilke hunde der er i størst fare:

• Geografisk udbredelse
  • Unge hunde < 2 år
  • Tidligere smittede hunde
  • Hunde med risikoadfærd (fx altædende eller meget nysgerrige hunde)
  • Jagt, spor- eller arbejdshunde samt andre hunde, som går meget uden snor i smittede områder

Den vigtigste risikofaktor er, om området hvor hunden luftes er smittet. Dernæst hundens alder. Over 50 % af de smittede hunde yngre end 18 måneder. Årsagen er, at yngre hunde har større tendens til at undersøge ting med munden, hvilket er meget vigtigt for at de kan udvikles normalt og ikke bør forhindres. En ung jagthund, der bor i Nordsjælland, kan derfor anses for at være i høj risiko. Der er også fundet flere smittede hunde i Sønderjylland, især omkring Gråsten. Der er dog ikke tvivl om, at smittefaren også er tilstede omkring Aabenraa og Rødekro.

Hunde af alle racer i alle aldre kan blive smittet.

Hvad er symptomerne?

Fransk hjerteorm kan være svær at opdage og kan forveksles med andre sygdomme

Fransk hjerteorm kan være svær at opdage fordi symptomerne kan variere i både styrke og varighed. Nogle gange kan symptomerne aftage helt i perioder og i sjældnere tilfælde vises næsten ingen symptomer. Der er dog nogle symptomer der går igen hos de fleste og som kan være en god pegepind.

Hvis din hund har hoste, rømmer sig ofte eller virker træt og bare ikke opfører sig som den plejer, så skal du være opmærksom på, at det kan være hjerteorm og kontakte din dyrlæge. I alvorlige tilfælde kan evnen til at koagulere blodet være svækket. Det ser man som blødninger som ikke stopper naturligt, selv ved mindre sår eller skader. Hvis der sker blødning i det centrale nervesystem, som for eksempel i hjernen eller rygmarven, kan man se nervøse forstyrrelser i form af nedsat balanceevne eller markant ændret adfærd.

Symptomerne opstår bl.a. når larverne vandrer igennem kroppen og ud til lungerne, hvor de hostes op. Larvevandringen kan give omfattende skader i hundens krop.

De voksne orm sidder i blodårerne mellem hjertet og lungerne og kan give symptomer på hjertesvigt. Det viser sig som træthed, vedvarende hoste og nedsat motionstolerance.

Der går typisk 30-60 dage fra hunden smittes til man kan teste den positiv.

Når man først ser symptomerne, så er der ofte allerede sket synlige skader på hundens lungevæv.

Hvis din hund har nogle af nedenstående symptomer, bør du få den undersøgt af dyrlægen. Bor du i et område, hvor smitten findes, kan regelmæssige undersøgelser anbefales.

Vejrtrækningsproblemer

• Hoste
  • Åndenød eller bliver hurtig træt (motionsintolerance)

Blødningsforstyrrelser

• Overdreven blødning fra selv mindre sår
  • Røde pletter på slimhinderne
  • Blodmangel (bleghed omkring øjne og gummer)

Utrivelighed

• Vægttab eller nedsat appetit
  • Opkastning eller diarré

Ændringer i adfærd

• Nedstemthed
  • Pludselige ændringer i adfærd eller balanceevne

Hvad kan jeg gøre?

Det er vigtigt at vide, at fransk hjerteorm eller rævens lungeorm ikke kan forebygges eller behandles med den traditionelle brug af ormepiller. Her kan du læse om de muligheder som findes.

Diagnosen stilles:

Vi undersøger for hjerteorm ved hjælp af en blodprøve, som vi analyserer på vores eget laboratorium. Vi anvender den såkaldte IDEXX Angio Detect-test. Resulktatet har vi i løbet af 15-30 min.

Lungeorm kan ikke påvises ved en blodprøve, men findes ved at undersøge 3 afføringsprøver fra 3 på hinanden følgende dage. Vi sender prøverne til et anderkendt laboratorie for evt. påvisning af æg fra lungeorm.

Behandling:

Hvis diagnosen stilles i tide, er behandlingen af fransk hjerteorm og rævens lungeorm i princippet nem at udføre. Det afhænger af, hvor store skader der er sket på hundens hjerte og lunger. Nøglen til en vellykket behandling er at gribe ind hurtigt.

De lægemidler, som virker på hjerte- og lungeorm, er receptpligtige. Medicinen vil normalt blive udleveret i forbindelse med undersøgelse af hund og blodprøve. Der vil blive aftalt hvordan behandlingen skal foregå.
Nogle hunde kan have symptomer på alvorlig hjerte- og lungesygdom. I disse tilfælde kan det blive nødvendigt med indlæggelse og intensiv behandling. Andre hunde kan behandles hjemme og kræver derefter ét eller flere opfølgningsbesøg for at vurdere forløbet. Vi vil på dyrehospitalet vurdere, hvad der passer bedst i det enkelte tilfælde.

Forebyggelse:

Der kan være flere grunde til at forebygge fransk hjerteorm. For eksempel er hunde, som lever i smittede områder og som udviser risikoadfærd, i høj risiko for at blive smittet. Klik her for at se mere om risikofaktorer.

Hvis din hund tidligere har haft fransk hjerteorm er det vigtigt at tage stilling til, hvordan du forebygger det fremadrettet, da din hunds hjerte og lunger kan have taget varig skade.

Der er to måder man kan forebygge fransk hjerteorm på:

• Man kan indlevere afføringsprøver fra hunden regelmæssigt til kontrol hos dyrlægen eller man kan få taget en blodprøve, der kan vise, om den er smittet med hjertelungeorm.
  • Man kan forebygge med lægemidler. Spørg din dyrlæge til råds.

Du kan også gøre en aktiv indsats dit nærmiljø ved at bekæmpe snegle og ved at samle din hunds afføring op.